maanantai 28. heinäkuuta 2014

Holiday club & RCI & Saariselkä

Tuttuun tapaan käväisin viikon reissulla Lapissa - tosin jo parin viikon päästä on tarkoitus lähteä Lapin toiselle reunalle. Tässä kirjoitelmassa en kertoile mukavista vaelluskokemuksista, vaan puran ihmettelyäni loma-asuntojen varausjärjestelmästä. Kohteena on Holiday Clubin Saariselällä olevat kiinteistöyhtiöt, jotka kuuluvat RCI-varausjärjestelmään.

Olen lähipiiriläisteni kanssa käyttänyt näitä Holidayn Saariselän loma-asuntoja tukikohtana jo useampana kesänä. Itsellämme on siellä yksi huoneisto yhdeksi viikoksi ja lisäksi olemme pistevaihtojärjestelmän kautta varanneet usein toisen huoneiston, koska meitä saattaa olla matkassa kolmekin perhekuntaa.

RCI-varausta käyttäneet tietävät, että olennaisin peruste huoneistoa valittaessa on makuuhuoneiden lukumäärä ja yleensä makuupaikkojen määrä. Saariselän kohteet ovat siitä erikoisia, että siellä kaikki Holidayn kohteet ovat yhtenä könttänä. Niitä ei siis erotella mitenkään toisistaan esimerkiksi kiinteistöyhtiön nimen perusteella. Eihän siinä mitään, jos huoneistot olisivat edes suunnilleen samantasoisia, mutta niin ei todellakaan ole. Niinpä siinä joutuu ostamaan - siis varaamaan - sikaa säkissä. Mielestäni ristiriita on niin olennainen, että perustellusti voi katsoa Holiday Clubin ja RCI:n käytännön rikkovan kuluttajansuojalain 2 luvun 6 pykälän kieltoa koskien harhaanjohtavaa markkinointia.

Kerronpa todellisen esimerkin.

Vuoden 2013 kesällä varasimme lisähuoneistoksi 1 makuuhuoneen huoneiston. Vasta avainta noutaessa selviää, mikä huoneisto sieltä annetaan. Siinä vaiheessa on varsin vaikea ryhtyä perumaan varausta, kun on ensin matkustanut Saariselälle tuhat kilometriä ja yöpaikka olisi tarpeen. No silloin kaikki onneksi sujui hyvin. Saimme käyttöömme Siulaselkä-kiinteistöstä 1 makuuhuoneen käsittävän huoneiston, jossa on lisäksi tilava parvi. Makuupaikkoja näissä Siulaselän huoneistoissa on vähintäänkin 5-6 ja lisäksi sohva hätätarpeeseen.

Tänä kesänä 2014 olimme aivan samalla tavalla varanneet lisähuoneistoksi 1 makuuhuoneen huoneiston. Alun perin oli tarkoitus, että siihen olisi majoittunut poikani perhe 2 pienen lapsensa kanssa - siis 4 henkeä. Poikani perheelle tuli kuitenkin matkaeste ja niinpä minä vaimoni kanssa lähdimme heidän sijastaan reissuun. Meille annettiin avainpalvelusta käyttöön Outapailakan huoneisto. Siinäkin oli makuuhuone, jossa oli kaksi sänkyä. Lisäksi oli pieni komeromainen tila, jossa oli kolmas sänky - eikä siihen enää sitten enää edes tuolia olisi mahtunut. Neljättä vuodetta ei ollut. Huoneistossa ei ollut myöskään parvea. Olimme todella huojentuneita, että poikamme perheelle oli tullut matkaeste. Jos he olisivat joutuneet ahtautumaan lastensa kanssa tuohon pieneen huoneistoon, siitä olisi seurannut "perhekatastrofi" ja matka olisi taatusti mennyt pilalle. Minulle ja vaimolleni - siis kahdelle hengelle - huoneisto toki oli riittävä.

Mistä siis on kyse? Siitä, että miksi Holiday Club ja RCI eivät erottele näitä huoneistoja toisistaan siten, että varauksen tekijä tietää edes kohtuullisessa määrin, millaisen huoneiston hän varaa ja saa käyttöönsä. On täysin kohtuutonta, että joutuu varaamaan sikaa säkissä. Toinen huoneisto on kooltaan toiseen verrattuna päiväaikaisten käyttötilojen osalta ainakin kaksinkertainen. Myös makuupaikkoja on 2-3 kertaa niin paljon kuin toisessa. Silti varausta tehdessään ei tiedä, kumpaan lopullisesti päätyy.

Julkaistujen tietojen mukaan Outapailakan huoneisto on kooltaan 40 m2. Siulaselän huoneiston alakerta on 41,5 m2 ja parvi 25 m2. Siulaselän alakerrassa on olennaisesti enemmän päiväaikaista käyttötilaa, koska Outapailakassa ns. makuualkovi (jossa on kolmas sänky) pienentää olennaisesti ns. tupakeittiötä, joka lienee vain noin puolet Siulaselän vastaavasta. Lisäksi tilava parvi soveltuu lapsiperheessä myös päiväaikaiseen käyttöön. Niinpä Siulaselän 1 mh:n huoneistossa on enemmän kuin kaksinkertaisesti päiväaikaista käyttötilaa lapsiperheelle kuin Outapailakan 1 mh:n huoneistossa. Ero on ratkaisevan suuri. Sänkymakuupaikkoja Siulaselässä on 6 ja Outapailakassa 3. Miten ihmeessä tällaiset huonestot varausjärjestelmässä on toisiinsa rinnastettuja eikä varaajaperhe voi mitenkään tietää, kumpaan majoitutaan!

Laitoin asiasta tiedustelun Holiday Clubille. En saanut sieltä vastausta. Sen sijaan RCI:ltä tuli vastaus, jossa kuvaannollisesti "leviteltiin käsiä" ja todettiin, että "emme voi asialle mitään" ja että lähetämme palautteenne "jonnekin eteenpäin". Siis hallelujaa. On se kumma, että asiakkaiden palautteille aina viitataan kintaalla.

Ilmeisesti tästäkin asiasta on tehtävä jossakin vaiheessa valitus kuluttajaviranomaisille. Mielestäni annetut markkinointitiedot ovat niin puutteellisia ja harhaanjohtavia, että siitä syntyy riittävä peruste. Me asiakkaathan kustannamme niin Holiday Clubin kuin RCI:n toiminnan. Meillä on oikeus rahojemme vastineeksi saada kunnollista ja asiallista palvelua.

28.7.2014
Matti Uurinmäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti